Bakar kladdkaka till min karl (ja jag har fått min shampoo och ja jag har duschat :P )



här kommer mitt  recept på kladdkaka som är såå god:

sätt på ugnen på 175'C

2 ägg
3 dl socker
100-200 g smält smör (inte så noga hur mycket, välj själv efter smak & tycke)
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
lite salt (typ en nypa)
1,5 dl mjöl


gör så här:

vispa ägg & socker vitt och pösigt, gärna med elvisp (lättast så). smält under tiden smöret. blanda ner smöret i blandningen och därefter kakao och vaniljsocker och salt. blanda ihop allt ordentligt. tillsätt till sist mjölet. smörj in en form rund form med avtagbar kant (ni vet vilka ja menar va?) med flytande smör. ha sen på ströbröd över hela formen och häll bort överflöder av ströbrödet. häll i smeten i formen.

in med den i ugnen i ca 15 min - sen öppnar du ugnen och skakar lite lätt på formen och tittar om kakan "dallrar". om den dallrar massor, stäng ugnsdörren och låt stå i fem minuter till och sen testar du igen. det här är det bästa sättet att få till just tiden på kakan eftersom alla ugnar är olika. det är perfekt att ta ut den precis när den stelnat helt så att den inte dallrar längre. vill man ha den mer kladdig så kan man ta ut den när den dallrar liite.

(in-smord form med ströbröd)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0